Kampanj - allemansrätten
I takt med att antalet besökare till dalgången, framför allt till Kittelfjäll, växer kraftigt såg vi att det fanns ett behov av att informera boende och besökare om allemansrätten.
Bakgrund
Kittelfjäll är ett resmål för besökare året om och byn växer kraftigt med ett ökat antal fritidshus och en ny generation som upptäcker skidåkning, skoteråkning, fiske, vandring och naturen i dalgången. I området finns cirka 900 fastigheter och under de senaste åren har det planlagts för cirka 450 nya fastigheter eller tomter. Antalet fritidshus har ökat med 25 procent de senaste 5 åren.
Föreningen sökte och beviljades bidrag via Naturvårdsverket.
Naturvårdsverket: 75125 kr
Bakgrund
Kittelfjäll är ett resmål för besökare året om och byn växer kraftigt med ett ökat antal fritidshus och en ny generation som upptäcker skidåkning, skoteråkning, fiske, vandring och naturen i dalgången. I området finns cirka 900 fastigheter och under de senaste åren har det planlagts för cirka 450 nya fastigheter eller tomter. Antalet fritidshus har ökat med 25 procent de senaste 5 åren.
Föreningen sökte och beviljades bidrag via Naturvårdsverket.
Naturvårdsverket: 75125 kr
Syftet med projektet
- Att skapa en bättre förståelse för allemansrätten och vilka rättigheter och skyldigheter vi har i naturen.
- Att skapa en renare natur i anslutning till våra leder, vindskydd och grillplatser.
- Att fler tar med sig sitt skräp hem.
Syftet med projektet
- Att skapa en bättre förståelse för allemansrätten och vilka rättigheter och skyldigheter vi har i naturen.
- Att skapa en renare natur i anslutning till våra leder, vindskydd och grillplatser.
- Att fler tar med sig sitt skräp hem.
Långsiktiga mål
- Öka kunskap om allemansrätten, lokal kultur och natur samt medvetenheten om friluftslivets värde
- Ökad förståelse för bevarande av lokal natur och kultur
Detta genom:
- Kommunikationskampanj om allemansrätten kopplat till destinationen för att öka kunskapen hos målgruppen.
- Skräpholkar för att uppmuntra till att plocka skräp och skapa en beteendeförändring. Informationstavlor för att upplysa och öka kunskapen om allemansrätten.
- Gemensamma aktiviteter som skräpplockardagar där vi uppmanar till att tillsammans ta ansvar för att hålla rent i destinationen.
Långsiktiga mål
- Öka kunskap om allemansrätten, lokal kultur och natur samt medvetenheten om friluftslivets värde
- Ökad förståelse för bevarande av lokal natur och kultur
Detta genom:
- Kommunikationskampanj om allemansrätten kopplat till destinationen för att öka kunskapen hos målgruppen.
- Skräpholkar för att uppmuntra till att plocka skräp och skapa en beteendeförändring. Informationstavlor för att upplysa och öka kunskapen om allemansrätten.
- Gemensamma aktiviteter som skräpplockardagar där vi uppmanar till att tillsammans ta ansvar för att hålla rent i destinationen.